۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۶۱۸۳۹۵
آیت الله سبحانی:

مباحث اخلاقی در کشور گسترش پیدا کند | جوانان را با اخلاق اسلامی آشنا کنیم

مباحث اخلاقی در کشور گسترش پیدا کند | جوانان را با اخلاق اسلامی آشنا کنیم
حضرت آیت الله سبحانی با ابراز نگرانی از کمبود مباحث اخلاقی در کشور تأکید کرد که امروز باید بحث های اخلاقی گسترش پیدا کند و جوانان با اخلاق اسلامی آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید عصر امروز در آیین رونمایی از کتاب «رسالات سبحان» پیرامون مباحث اخلاقی، تفسیری و کلامی که در سالن اجتماعات مجتمع ناشران قم برگزار شد، با اشاره به فقه و اخلاق، تفاوت های این دو علم را مورد توجه قرار داد و گفت: فقه مربوط به افعال مکلفان است، در حالی که بر اساس آیات قرآن کریم، ریشه های اخلاق در آفرینش ما وجود دارد.

وی با بیان آیات ابتدایی سوره مبارکه زلزال ادامه داد: همه خوبی ها و زشتی ها در آفرینش انسان وجود دارد، اما این مقوله بر انسان ها پوشیده است و انبیای الهی آمده اند تا این حجاب و پوشش را کنار زده و افراد را نسبت به حقایق آگاه سازند.

حضرت آیت الله سبحانی به ضرورت توجه به اخلاق در جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: هر جامعه ای که اخلاق مدار باشد، زنده است و جامعه ای که خالی از آن باشد، مرده بوده و دارای حیات حیوانی خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تفاوت های اخلاق غربی و اسلامی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: پایه های اخلاق غربی مبنی بر سودآوری است، اما اخلاق اسلامی توجهی به سودآوری ندارد، بلکه در مبانی اسلامی، این خود اخلاق است که موضوعیت دارد.

وی با بیان اینکه اخلاق غربی در راستای منافع مادی بوده و غربی ها تا جایی که منافعشان به خطر نیفتد پایبند به اخلاق هستند، عنوان کرد: این در حالی است که مبانی اسلامی اقتضا دارد انسان چه در صورتی که نفع ببرد و چه در غیر این صورت باید پایبند اخلاق باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با ابراز نگرانی از کمبود مباحث اخلاقی در کشور بیان کرد: امروز باید بحث های اخلاقی در کشور گسترش پیدا کند و همواره سعی کنیم جوانان را با اخلاق اسلامی آشنا کرده و به آنها بیاموزیم دین اسلام انسان ساز است.

وی از زحمات حجت الاسلام میرزاخان و انتشارات نسیم کوثر برای تألیف و انتشار کتاب «رسالات سبحان» تقدیر کرد و گفت: از خداوند متعال برای مؤلف و ناشر این کتاب درخواست توفیق روز افزون دارم./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات